Godhavnsdrengene Forum Indeks Godhavnsdrengene
Foreningen for børnehjemsbørn

Lyd og Video OnlineLyd og Video Online   Foto AlbumFoto Album  FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 Se din ProfilSe din Profil   Login for at vise private beskeder   LoginLogin 

Den irske biskop John Magge

Gem alle emner på disk

Dette forum er låst, du kan ikke skrive nye, svare eller rette indlæg   Dette emne er låst, du kan ikke rette eller besvare indlæg   Printervenlig version    Godhavnsdrengene Forum Indeks -> Erstatning og indrømmelser
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Poul-Erik (tændstikken)
Site Admin

Indmeldt: 24. sep 2005
Geografisk sted: On the road again

IndlægSkrevet: Ons 24 mar, 2010 15:41   Gem dette emne på disk    Emne: Den irske biskop John Magge Besvar, med citat

Pave Benedikt XVI har i dag accepteret, at den irske biskop John Magge træder tilbage fra sit embede som følge af de sex-skandaler, som i weekenden tvang paven til at undskylde over for de tusinder af irere, som er blevet misbrugt af katolske gejstlige, uden at kirkens ledende mænd har grebet ind.

John Magee, som er 73 år, er biskop over Cloyne, men har været på orlov i et år.

I marts i fjor veg han sit bispesæde efter anklager over hans håndtering af misbrug i hans stift.

Kort meddelelse fra Rom
Den formelle besked om hans tilbagetræden kom i form af en pressemeddelelse fra de irske biskoppers organisation klokken 11 i formiddag, lokal tid.

I den korte meddelelse hed det:

'Hans Hellighed pave Benedikt XVI har accepteret biskoppen af Cloyne, den højærværdige John Magees opsigelse. Denne meddelelse blev givet i dag klokken 12, lokal tid, i Rom.' Det vil sige, at meddelelsen kom ud samtidig i Rom og i Irland.

Oprigtig undskyldning
John Magee har udsendt en erklæring, hvor han hilser accepten af hans tilbagetræden velkommen. Han gav samtidig sin 'oprigtige undskyldning' til enhver, som er blevet krænket af 'nogen præst' gennem hans tid som biskop, eller 'på noget andet tidspunkt'.

- Til dem, som jeg på nogen måde har svigtet, eller for enhver forsømmelse fra min side, som har skabt lidelse, beder jeg og forladelse og tilgivelse, tilføjede den nu tidligere biskop.

Sekretær for tre paver
Da John Magee veg sædet i fjor, blev ærkebiskop Dermot Clifford indsat som stiftets administrator. Clifford, som har den højeste anciennitet blandt irske katolske ærkebisper, kommenterede dagens afgørelse sådan:

- Jeg vil gerne takke John Magee for det samarbejde, vi har haft siden marts 2009. Jeg giver ham al Guds velsignelse ved hans fratræden. Og jeg beder om fortsat bøn og støtte fra almidelige, trofaste præster og troende i Cloyne stift for alle, som har lidt.

John Magee gjorde, før han blev biskop i sit hjemland, en enestående karriere i den romersk-katolske kirke, idet han har været privatsekretær for hele tre paver: Paul VI, Johannes Paul I og Johannes Paul

Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside MSN Messenger
Vis ikke emner ældre end:   
Dette forum er låst, du kan ikke skrive nye, svare eller rette indlæg   Dette emne er låst, du kan ikke rette eller besvare indlæg   Printervenlig version    Godhavnsdrengene Forum Indeks -> Erstatning og indrømmelser Alle tidspunkter er GMT + 2 timer

Gem alle emner på disk
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum

Udviklet af php B.B. © 2001, 2005 php B.B. Group
Dansk fra php b.b.2.dk